zondag 29 mei 2011

Hoe ik als kind mijn vakantie doorkwam

  
Naar aanleidingvan Mme Zsazsa haar leuke blogpostje dacht ik aan de woorden van mijn mama;
"ik had geen kind aan jou"
of
"jij kon je met niets amuseren"
Waar hield ik mij zoet mee? Hier een paar grote lijnen. Nu moet ik er wel even bij vertellen dat wij een grote tuin hadden,
omgeven door de boerenbuiten en dat er altijd vriendjes waren, de grote vakantie was volgeboekt met vriendjes die kwamen slapen of wij die ergens zelf gingen slapen ( de ruilhandel dus)
En aan mama  haar tafel kon er altijd ééntje bij.
We kregen een grote vrijheid om te ontdekken.
  • boomklimmen
  • teilzwemmen ( drie teilen op een rij)
  • modderpap maken en spatten om ter verst
  • met oude dekens en wasknijpers kampen bouwen
  • een pijl en boog maken van wilgentakken
  • in het hooi spelen en springen  ( wij hadden paarden)
  • kikkervisjes vangen en andere  vuile rommel
  • mostapijtjes maken van bloemen uit de tuin, mos en takjes
  • vliegers maken van krant en takken en er een telegram naar sturen
  • schommelen, ik kon mij daar uren mee amuseren
  • rabarber doppen in suiker en smoelen trekken
  • veldboeket plukken
  • madeliefjes rijgen
  • biezen vlechten
  • grachtje springen, meestal erover, soms erin
  • ronddraaien op het gazon tot ik soms zat in de rozenstruiken viel :(
  • verstoppertje
  • spookje spelen met oude lakens
  • schimmenspel op de muur
  • het tuinhuis omtoveren tot pannenkoekenhuis en onze grootouders waren onze gasten ( wij waren mijn restaurant al lang voor)
  • bramen plukken en paars naar huis komen van het smullen
  • de tafelboot, zaten wij op tafel en speelden dat alles errond water was
  • de tafeltent
  • het frietkraam; mama klikte het raam op half, hing er een doek over, wij kregen koffiefilterzakjes als frietzakjes, plakjes kaas en wortels in frietjes gesneden
  • papier waar we onze eigen winkeltjes of poppen en kleedjes mee ontwierpen
  • zelf constructies maken van dozen
  • ...en jullie weten vast nog meer leuke vakantieherinneringen :0)
En nu de EHBO top 5
  1. waspoeder en wasmachine die kinderproef is (bestaat dat)
  2. het kind tevreden...de mama tevreden
  3. als het kind met zijn kop in de rozenstruik ligt niet panikeren, indiaantje spelen is ook leuk
  4. een pincet in de buurt voor onverwachte splinters is een must
  5. een doos creme glace om de wond af te koelen doet wonderen, het kind is afgeleid en tot slot wat moederkeszalf ( jakkes)en een pleister met een lachend gezicht en de vakantie kan niet meer stuk.

De eerste foto, is een badpakje en handdoek uit mijn kindertijd, het badpakje is van het merk le Corsaire, leeftijd 6/7 jaar.
Het was van mijn oudste zus en ging toen naar de middelste en dan naar mij, tja als jongste kreeg ik de afdankertjes, ik weet het ik was het dutske :0)
Beresterk is dat ding gemaakt , het is minstens 40 jaar oud en er mankeert nog niets aan.
De geimproviseerde tent is een ikeadeken, kinderen bllijven kampen bouwen generaties lang;
Leuk toch


5 opmerkingen:

Kelly - Ma vie en vert zei

Dat klinkt allemaal heel plezant!

Esther zei

Dat klinkt gezellig, de foto' 's van je vorige blog berichtje zijnPRACHTIG. Groetjes Esther.

Sigrid zei

Wat een heerlijk ondernemend kind was jij ;-)

Unknown zei

Zalig om te lezen!

lheurebleue zei

heerlijk! je hebt geen kamer vol speelgoed nodig om je te amuseren.
soms vraag ik mij ook af wat wij die lange zomers deden - want vervelen: dat nooit!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...