zaterdag 18 juni 2011

Tuto indianentooi

Echte indianen dragen een tooi,
gemaakt door hun moeder uiteraard :0)

Voor het patroon heb je enkel de vookant en de pluim nodig, de zijkanten ( 12cm op 40cm) en de achterstrook
(10cm op 35cm), dubbelnemen, stikken, keren en strijken. De onderkant van de zijstoken mag je 1cm invouwen en dichtstikken.

nodig: - verschillende kleurtjes fleece (4 kleuren, uit elke soort knip je 6 pluimen)
- twee soorten kleurig katoen
- zeer stevige plakkatoen (verkrijgbaar bij Veritas) voor de pluimen
- gewone plakkatoen voor het hoofdstuk
- aangepaste kleurtjes naaigaren
- brede elastiek
- textielstift of watervaste stift

werkwijze: knip uit elke kleur fleece 6 pluimen en 6 evenredig grote lapjes fleece en zeer stevige plakkatoen

speld de uitgeknipte pluim op een lapje fleece met daartussen de stevige plakkatoen, zeker niet strijken, de plakkatoen blijft wel zitten na het stikken

stik langs de contouren van de pluim

na het stikken ziet dat er zo uit

knip de pluim nu uit de aaneengestikte lagen, eerst de grote contouren, dan de kleine stukjes, eventueel met een fijn schaartje

een afgewerkte pluim ziet er zo uit

de witte zijkanten van de plakkatoen kan je wegwerken door te kleuren met textielstift of watervaste stift

verdeel de pluimen over het hoofdstuk

en de zijstroken, bij de zijstroken mag je pluimen al vaststikken.
Plaats de zijstroken verticaal op de zijnaden van het hoofdstuk en stik vast.
Speld nu de pluimen van het hoofdstuk, zorg dat de buitenste over de zijstroken komen en stik vast
Werk op kleur en pas voor een mooi resultaat telkens je bovendraad aan aan de kleur van je pluim

Knip een willekeurige zigzagstrook. Stik deze strook op het voorstuk, ik ging 3 keer rond de strook;
Met de pluimen die al vastgestikt zijn vraagt dit wat keerwerk.
Je kan natuurlijk eerst de zigzagstrook stikken en dan de pluimen,
naar eigen keuze.Door het verwerken van een elastiek in de strook achteraan past hij door groot en klein.

6 opmerkingen:

Katja (@Yane) zei

Echt heel leuk! Mooi gemaakt!
Dit postje ga ik zeker onthouden. Dochterlief zou indiaantje spelen ook nog wel leuk vinden. De verkleedkoffer heeft hier veel succes!

boomie zei

Komt op mijn lijst voor later! Ik vind de kleurencombinatie ook prachtig!

Sofie zei

Zo mooi gedaan zeg! Ik zal je berichtje posten op mijn nieuwe blog!!!

lheurebleue zei

mijn zoon woont in het land van de cowboys maar ik vrees dat hij te groot is hiervoor ;)

Liene zei

Wauw, hij is mooi! Dank voor de uitgebreide handleiding!

Petits Pirates zei

Hoi,
hey dat is toevallig. Ik heb net iets soortgelijks gemaakt, maar nog niet geblogt. De veren zijn vrij groot bij mijn tooi. Het maakt hem nogal 'stijfjes'.
Maar het speelplezier is er niet minder om.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...